ANWB: Spiegel van de samenleving

In een poging om kosten te besparen slepen twee dames hun auto, met leeggereden benzinetank, naar huis om vervolgens de ANWB te bellen. Niet alleen zou op de plek des onheil gratis service verleend zijn, op de route is het tweetal diverse benzinestations gepasseerd. Het tovert een welgemeende glimlach op het gelaat van de dienstdoende ANWB’er. Al enige tijd wordt Auto Mertens uit Bakel gevolgd op hun avonturen in de regio, waar ze namens de ANWB pechhulpdiensten verleent. Wie zit er achter het stuur van de gele auto en wat gebeurt er zoal in deze spiegel van de samenleving? Een gesprek met Jeroen Geurts: “Er wordt gelukkig heel veel gelachen.” Bij een kleine geblindeerde bestelauto op de A67 staan 3 Afrikanen te wachten. Even later, wanneer er iets achter uit de auto nodig is, stappen er nog 9 Afrikanen uit. “Zo’n efficiënt ruimtegebruik, daar kun je alleen maar respect voor hebben”, lacht Geurts. Of een melding van “een clown met een rokende auto.” Dat zal wel figuurlijk bedoeld zijn denk je dan. Totdat het bij aankomst daadwerkelijk clown Flappie is die tegen de auto leunt. Of wanneer vaders met hun kinderen komen vragen om een handtekening en je blijkbaar een bekende voetballer aan het helpen bent. Niet iedere ANWB’er kijkt zondagavond naar Studio Sport.

“Maar er gebeuren ook wel eens vervelende dingen”, aldus Geurts. “Wat me verbaast is dat mensen, zelfs wanneer ze op de camping vakantie vieren, ontzettend chagrijnig kunnen zijn. Ze reageren hun frustraties op ons af, terwijl wij juist hulp komen bieden.” In sommige gevallen vragen mensen trouwens zelf om problemen, als ze het nalaten hun auto fatsoenlijk te onderhouden. “Het is voorgekomen dat een auto meer dan 70.000km voorbij de grote beurt was. Ja, hij houdt er natuurlijk een keer mee op.” Het kan overigens veel erger. Terwijl een ANWB’er een pechgeval helpt, ziet hij in zijn ooghoek dat de ANWB auto langzaam wordt opgekrikt. Omstanders willen tot zijn verbijstering de aluminium velgen van de auto afschroeven. En ongelofelijk maar waar, buurtgenoten doen het af als kattenkwaad. Geurts: “Op zo’n moment staat het huilen je nader dan het lachen. Het is natuurlijk triest dat er inmiddels plekken zijn waar we liever niet meer komen. Maar ondanks dat onze mensen wel eens met de schaduwzijde worden geconfronteerd, zijn we tevreden.

Auto Mertens is destijds doelbewust het avontuur aangegaan omdat het past bij het betrouwbare imago dat we nastreven. Dit werpt zijn vruchten af. We hebben inmiddels meer dan 25 personeelsleden, wat voor een onafhankelijke garage zeer aanzienlijk is. En als je weet dat we het wagenparkbeheer doen van diverse bedrijven die ver buiten Bakel zitten, dan mogen we constateren dat we op de goede weg zijn. Een incidenteel probleem met een ANWB klant nemen we graag voor lief. Bovendien valt het in het niet bij de leuke verhalen die we meemaken.” Zoals problemen met autosleutels, altijd goed voor enige hilariteit. Na een oproep van een wat oudere man, bleken zijn sleutels per ongeluk door het toilet gespoeld. Een man met humor; “ik ben een drol.” En wat doe je als de sleutel plots niet meer in het contact past en de parkeergarage sluit over 15 minuten? Juist, je trommelt omstanders op om de auto tegen de helling omhoog de garage uit te duwen. Met het stuur nog op het slot wordt er gesleept, getrokken en getild. Bij aankomst van de ANWB blijkt het om een verdwaald magneetje te gaan, dat kleeft op de sleutel. De auto start nog prima. Geurts: ”Zo’n man kan wel door de grond zakken maar wij hebben er natuurlijk ontzettend om gelachen.” Totdat diezelfde avond de spanning plots weer toeneemt. Op een verlaten weg in het maanlicht, buigt een ongeduldige klant in een leren jas zich voorover onder de openstaande motorkap; “Hebben wij problemen?”. Leunend langs de monteur op de carrosserie, demonstreert hij zijn tatoeage: "I am a bad motherfucker ..."